Początki cz. VII – biznes plan, przychody

13550487_sIle będę sprzedawał? Ile powinienem sprzedawać aby biznes zarabiał na siebie?

Jak wycenić produkt?

Ile pieniędzy potrzebuję zainwestować na początek?

 

Same bardzo trudne pytania. Odpowiedź już prawie mamy gotową.

 

 

 

Pamiętasz z czego ma składać się Twój biznes plan?

  1. Zestawienie wydatków
  2. Zestawienie przychodów – plan sprzedaży
  3. Opis sposobu sprzedaży

 

Plan sprzedaży:

 

Przychody firmy pochodzą z jednego podstawowego źródła. Ze sprzedaży towarów i usług.

Nie mówimy o sytuacjach dotacji, darowizn i tym podobnych. Mówimy o czystej działalności biznesowej. Nie jesteśmy organizacją non-profit, fundacją, stowarzyszeniem itp. Nie znam się na tego typu działalnościach i nie mogę tutaj nic doradzić.

Zapytasz mnie:

 

Ile będę sprzedawał?

Nie wiem. Na to pytanie tylko ty możesz znać odpowiedź. Na pewno nie teraz, bo jeszcze nawet nie omówiliśmy samej sprzedaży. Poza tym, nie ma się co oszukiwać, bardziej konkretne informacje na ten temat będziesz mieć dopiero wtedy kiedy zaczniesz. Na chwilę obecną będziesz musiał przyjąć jakieś założenie w oparciu o obecnie dostępną Ci wiedzę.

 

A ile mam tego sprzedawać?

Zaraz spróbujemy to wyliczyć.

 

A w jakiej cenie?

O! I to jest ważne pytanie.

Będąc początkującą firmą na rynku, która nie ma wyrobionej marki, a klienci nawet o niej nie wiedzą, raczej nie masz pozycji do dyktowania cen. Musisz dostosować się do ceny rynkowej. Zrób wywiad, popytaj, podzwoń. Dowiedz się w jakiej cenie „chodzą” produktu konkurencyjne. Sprawdź ile będzie cię kosztowało wyprodukowanie lub zakup towaru. Sprawdź czy jesteś w stanie sprzedać go drożej. Im większa różnica tym lepiej. To nie jest cały koszt jaki powinien składać się na cenę, ani cały jaki Ty poniesiesz w związku z jego wyprodukowaniem, ale na tym etapie wystarczy. Ustal swoją cenę, po jakiej klient kupi od Ciebie produkt. Pamiętaj kim on jest, ten Twój Klient. Oczywiście mówimy o tak zwanej cenie netto, czyli tej bez VAT. Tylko drobna uwaga, klient, jeżeli jest detaliczny, to zapłaci za produkt cenę brutto, więc sprawdź, czy będzie on chętny zapłacić cenę brutto. Ty, na cele naszego biznes planu używaj ceny netto.

Zapytaj znajomej księgowej o stawkę VAT dla Twojego produktu.

 

Następnie zastanów się w oparciu o swoją i innych wiedzę na temat rynku ile jesteś w stanie tego sprzedać w ciągu pierwszego, drugiego, trzeciego miesiąca. Bądź realistą. Robiąc biznes plan zawyżaj wydatki, zaniżaj oczekiwaną sprzedaż.

 

Nie planuj, że sprzedasz czegoś tysiąc, jeżeli jesteś w stanie wyprodukować dwa.

Nie planuj, że sprzedaż sto sukienek ślubnych, jeżeli możesz uszyć jedną w miesiącu, albo mieszkasz na pustyni, gdzie nie ma panien w wieku do zaślubin.

 

Kolejna sprawa to kwestia płatności. Na tym etapie do Swoich wyliczeń i planu biznesowego powinieneś brać wartość sprzedaży ale w momencie kiedy zostanie ona zapłacona. Poza tym w kwocie netto.

 

To jak to jest?, zapytasz, liczymy wydatki, czyli to co musimy zapłacić w cenach brutto, czyli z VAT, ale przychody liczymy pomniejszone o VAT? Tak, lepiej to zrobić w ten sposób, ponieważ VAT od własnej sprzedaży musisz odprowadzić za każdy miesiąc. Nawet wtedy, kiedy nie otrzymałeś jeszcze płatności za wystawioną fakturę. Praktycznie te 23%, które powiększają kwotę faktury zaraz będziesz musiał oddać do fiskusa. Biorąc pod uwagę tę podstawową zasadę funkcjonowania podatku VAT, lepiej go nie liczyć po stronie swoich przychodów. A dlaczego wydatki liczyć z VATem? Bo musisz wyłożyć te kasę „od ręki”J. Oczywiście księgowa powie, że przecież na koniec miesiąca możesz odliczyć VAT. Okej, tylko co z tego? Kasę musisz wyłożyć i już. Jeżeli będzie tego mniej niż zakładamy? Super, więcej zostanie w firmie.

 

Księgowością i podatkami zajmiemy się później.

 

Czas spróbować zaplanować sprzedaż zapłaconą. Czyli planujemy wpływy ze sprzedaży w kolejnych miesiącach. Idealną sytuacje mają ci, którzy otrzymują przedpłaty na swoje usługi czy produkty. Nie wkładają swoich pieniędzy w zakup materiałów, czy surowców. Trochę gorzej, jednak nadal luksusowo, jest w tych działalnościach biznesowych, kiedy zapłatę otrzymuje się od razu podczas transakcji zakupu. Ciut gorzej mają takie firmy, które czekają na pieniądze siedem lub czternaście dni.

 

W mojej branży średni termin płatności za fakturę sięga pół roku. Skrzywiłeś się? Wierz mi, ja się krzywię stale, tylko nic na to nie poradzę. Budżet, plan sprzedaży i bilans wpływów i wydatków są dla mnie podstawowymi dokumentami do pracy. Muszę wiedzieć jakie będziemy mieć obroty przez kolejne pół roku i czy nas stać na kredytowanie płatności przez ten czas.

 

To co? Zabieramy się za plan sprzedaży?

Co sprzedasz i kiedy to zostanie zapłacone?

 

Spróbujmy na przykładzie. Użyj Excela, on sam Ci wszystko policzy. Otwórz drugi arkusz w pliku Biznes Plan. W pierwszym masz zestawienie wydatków. W drugim będzie plan sprzedaży. Stwórz prostą tabelę jak poniżej.

 

Tab. Plan sprzedaży

Miesiąc I
Produkt ilość cena wartość
Miesiąc II
Produkt ilość cena wartość
Miesiąc III
Produkt ilość cena wartość

 

W pierwszym miesiącu sprzedasz Swojego towaru 15 szt ale otrzymasz zapłatę za 10 szt. Wtedy w danym miesiącu wpisujesz 10 szt. W kolejnym masz szanse na zwiększenie sprzedaży? Ok, to wpisz 20 szt.

 

Pamiętaj do czego ma ci to służyć! Jest to biznesplan, który pomoże skalkulować jakiej kwoty potrzebujesz aby rozpocząć własną firmę.

Nie jest to budżet sensu stricto. Nie jest to biznesplan o jakich piszą w książkach. Nie wyliczysz na jego podstawie swojej rentowności ani zysku.

Jest to narzędzie, które pomoże odnaleźć odpowiedź na nurtujące Cię pytanie.

Raczej nie idź z tym do banku. Jak robić biznesplan do banku, powiem później. Nie pytaj o to znajomego menadżera z korporacji, bo Cię wyśmieje, a księgowa wszystko skreśli i powie, że to nie tak.

Ten plik jest dla Ciebie.

 

Tab. Plan sprzedaży

Miesiąc I
Produkt ilość cena wartość
A 10 200,00 zł 2 000,00 zł
B 10 50,00 zł 500,00 zł
C 15 50,00 zł 750,00 zł
SUMA 3 250,00 zł
Miesiąc I
Produkt ilość cena wartość
A 20 200,00 zł 4 000,00 zł
B 20 50,00 zł 1000,00 zł
C 30 50,00 zł 1500,00 zł
SUMA 6500,00 zł
Miesiąc I
Produkt ilość cena wartość
A 30 200,00 zł 6 000,00 zł
B 30 50,00 zł 1500,00 zł
C 50 50,00 zł 2500,00 zł
SUMA 10000,00 zł

(dane w tabeli są jedynie przykładowe i nie należy się nimi sugerować)

 

Masz to? Super!! Dobra robota!! Zrób tak dla 12 miesięcy.

 

Teraz już wiesz jakie będą Twoje wydatki i jakie będą Twoje przychody za sprzedaży.

Nie pozostaje nic innego jak nałożyć je na siebie.

 

I znowu zaproś do współpracy Swojego przyjaciela Excela. Tym razem działaj na trzecim arkuszu.

Odejmij wydatki od przychodów w formule.

 

Tab. Budżet

Miesiąc I Miesiąc II Miesiąc II Miesiąc IV Miesiąc V Miesiąc VI
Przychody 3250 6500 10000 11250 12500 15250
Wydatki 13200 13200 13200 13200 13200 13200
-9950 -6700 -3200 -1950 -700 2050

(dane w tabeli są jedynie przykładowe i nie należy się nimi sugerować)

 

Widzisz do czego doszedłeś?

Wszystko teraz jasne!

Na rozpoczęcie swojej działalności będziesz potrzebował 33,2 tysiące złotych:

10,7 tysięcy złotych na początek (patrz zestawienie wydatków), 22,5 tysięcy na przeżycie pierwszych pięciu miesięcy (patrz budżet) .Potem biznes już pracuje na siebie.

Proste? Pewnie!

 

Że nie uwzględnia wielu zmiennych? Jasne! Że nie wiadomo co się stanie? Pewnie!

Kolejna złota zasada biznesowa.

 

Nie jesteś w stanie przewidzieć wszystkiego, tym nie mniej musisz przyjmować jakieś założenia.

Każdy biznes plan, czy budżet jest założeniem. Ramą, w obrębie której będziesz się poruszać, ale ona nie musi krępować Ci ruchów.

 

Uff! Mamy za sobą kawał roboty. Tylko nie myśl sobie, że na tym koniec, że już wszystko wiesz. Twoje wyliczenia mogą jeszcze ulec zmianie, bowiem nie o wszystkim jeszcze pomyśleliśmy wystarczająco dogłębnie. Mogą jeszcze dojść wydatki kiedy ustalimy szczegóły promocji.

 

Wobec tego do usłyszenia,

Kołczewsk@